lördag 9 augusti 2014

Inför Apple Q4 2014 och höstens produktsläpp

Nu är det förvisso över två månader kvar till Apples Q4 2014, men jag har en ledig helg och tycker i övrigt det passar bra att skriva ner lite tankar inför rapporten och höstens produktsläpp. Apple Q4 2014 är inte inbokad än, men jag förväntar mig att den kommer släppas säg 25 oktober 2014 +/- fem dagar.

Under förmiddagen har jag uppdaterat Apple i mitt excelark så samtliga värden är splitjusterade.



Q1-Q3 2014 har sammantaget utvecklats enligt följande jämfört med motsvarande period förra året:
  • Omsättning: +5,4%
  • OCF: +6,2%
  • OE: +10,3%
  • EPS: +12,0%

Detta är enligt mig stabila ökningar; ökningar på både övre och nedre linjen samt att OE hänger med EPS på ett bra sätt.

Mina förväntningar/förhoppningar inför Q4 2014
Apples EPS TTM uppgår för närvarande till $6,21. Min förväntning/förhoppning är att EPS och OE ökar med 10% under Q4. Det skulle göra Apples intjäning (EPS) under 2014 landar på $6,33. Vidare vill jag se att antalet sålda iPhones ökar med 10% och att i synnerhet iTunes/Software/Services fortsätter att växa stabilt (minst +10%).

Tankar inför kommande produktsläpp
Apple har hype'at 2014-års produktsläpp, vilket är ett väldigt ovanligt beteende för Apple, i vart fall om man jämför med hur man hanterat produktsläpp tidigare. Både Tim Cook och Eddy Cue har vid olika tillfällen indikerat att produktsläppet 2014 kommer vara det bästa på 25 år. Eddy Cue sa nu senast att "Later this year, we've got the best product pipeline that I've seen at Apple in my 25 years at Apple" (källa). Detta är ett väldigt kraftfullt uttalande då Apple under de senaste 25 åren släppt många produkter som är allmänt erkända som mycket bra produkter, t.ex. iPod, iMac, MacBook Air, iPhone och iPad.

Om vi talar helt nya produkter och tjänster har det spekulerats om iTV, iWatch och något sätt att revolutionera elektroniska betalningar. Apple kan dock komma med något helt annat, företaget har överraskat tidigare.

Vad jag vill se / kommer hålla utkik efter är två saker: 1) att Apples nästa produktsläpp av nya produktkategorier/tjänstekategorier (när det nu sker) blir "bra", så det hela inte varit en fundamental missförståelse av ledningen och 2) att produkterna/tjänsterna stärker Apples ekosystem samt hjälper till att ytterligare differentiera Apples produkter från konkurrenternas. Så länge man kan differentiera sina produkter/tjänster på ett bra sätt kan man hålla uppe marginalerna. När man inte kan differentiera sina produkter/tjänster på ett bra sätt kommer man tids nog (precis som jag skrev igår) behöva börja konkurrera med pris, vilket inte är roligt. Som jag skrev igår tycker jag Samsung är på väg åt detta håll såvida man inte lyckas vända skutan.

Apples värdering
Om man gör ett någorlunda realistiskt antagande om att Apple gör sitt bästa helår någonsin och landar på säg EPS $6,35 skulle detta med en x15 vinstmultipel (vilket jag anser vara konservativt för att kvalitetsföretag som Apple) innebära att ett rimligt inköpspris skulle ligga runt $95 per aktie. Då Apple för närvarande handlas runt dessa nivåer får jag väl börja vänja mig vid tanken att Apple-rean är över för denna gång.

Om man vill komma in i detta kvalitetsbolag och är både långsiktig och volatilitetstålig anser jag inte man gör bort sig om man köper Apple runt $95. Det hade dock naturligtvis varit bättre att ha köpt typ när som helst under de senaste 18 månaderna då de flesta spådde Apples snara undergång.

Under den senaste dommedagsvågen köpte jag mina billigaste aktier vid det månatliga inköpet juni 2013, då jag fick möjlighet att köpa för $57 per aktie. Stort tack till Dig som sålde dem :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar